lördag 13 december 2008

Vinlidens kyrka och lite historism



Ett sorgligt exempel på svensk kyrka som får förfalla är Vinlidens kyrka. För mig som arkitekturintresserad är denna Kjell Wretling-ritade kyrka ett intressant exempel på modern funkis där 1800-talets asymmetri avspeglas i tornets placering . Kyrkan har dock förfallit på ett skrämmande sätt och i kombination med den strama enkla fasaden får man ett spöklikt intryck. Här kan vi tala om en modern spökkyrka. Kyrkan är knappt 50 år gammal och dess öde är okänt. Kjell Wretling är en spännande arkitekt som också ritade kyrkan i Vännäs med en arkitektur som liknar den i Vinliden. Dessa båda kyrkor närmar sig funktionalismens stil även om planerna visar traditionella kyrkobyggnader med torn och långhus. Dock saknar kyrkorna helt utsmyckande element och har därför mycket av funkis i sig. Wretling var verksam mycket länge och han ritade också ett par 30-tals kyrkor: Bjurholm och Sävar. Dessa båda kyrkor uppvisar helt andra formspråk och har traditionell historiserande stil på samma sätt som exempelvis Knut Nordenskjölds kyrkor men också andra arkitekters under den period som kom att omfatta 1920-till 1950-tal. En period som kan karaktäriseras som historism och där svensk kyrkobyggnadshistoria återspeglas i de nya kyrkor som uppfördes under nämnda period.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Vem är jag? Lärare i svenska och engelska med stort intresse för arkitektur och en stor portion ilska och sorg inför det som händer med miljö, mänsklig roffa-åt-sig-mentalitet och omvänd Robin Hood-politik. Jag lever med tre underbara hundar på landet bland alltför många snöskotrar och bilar. Så fort jag får tillfälle packar jag ryggsäcken och sticker någonstans. Favoritdestination hittills är : Mellanöstern. Jag säger bara: vattenpipa!!!!!!