söndag 14 december 2008

Iscensatt åldrande

När jag började studera Knut Nordenskjölds kyrkor så blev jag varse termen "iscensatt åldrande". Jag skulle ta foton i Staffanskyrkan och så träffade jag en mycket trevlig kyrkvaktmästare och han frågade mig om en märklig glugg han hade sett. Den verkade inte ha någon praktisk funktion och den var underligt placerad, enligt honom. Vid förfrågan så hade inte heller någon expert kunnat ange varifrån gluggen kom och vad den stod för. Jag minns att jag tillsammans spekulerade med honom om att det skulle likna en medeltidsglugg och att det troligtvis var en dekorativ detalj. Detta tog jag också upp i uppsatsen och blev då varse att jag borde läsa Johan Mårtelius bok "Att göra arkitekturen historisk". Där tar han upp termen iscensatt åldrande där man ger en ny byggnad ett slags "ärr", eller "patina" för att den ska ge intryck av att vara äldre. Alla vet i och för sig hur gammal byggnaden är men det blir ett slags symbolisk referens till äldre arkitektur. I några av Knut Nordenskjölds kyrkor finns sådana gluggar som ser ut som igenmurade fönster. Det kan man hitta på en kyrka med medeltida anor och där man byggt om eller till byggnaden och satt nya fönster. Det äldre mindre fönstret har då murats igen och resterna kan vi ibland se på gamla kyrkor.



Till vänster syns en liten glugg och den illustrerar "iscensatt åldrande" Gluggen fyller ingen praktiskt funktion och den är placerad lite asymmetriskt för att förmodligen öka autenciteten i detaljen. Den här bilden föreställer just Staffanskyrkan men sådana här detaljer återfinns också i både Skellefteå , S:t Olovs kyrka och Älmhults kyrka.

3 kommentarer:

  1. Jag befinner mig i ett rum, mättat och bemängt av allhanda prylar, vackra saker. En gustavianska piedestal tilldrar sig de flesta blickarna, men i det hetaste av blickfång den enorma byst som placerats ovanpå. Mina ögon vandra också runt bland grannlåten, medan jag själv är fastlimmad i golvet. Lat som jag är får ögonen göra hela arbetet. Vet du vad jag letar efter bland porslin, tavlor, stolar, fantastiskt förgyllda bordsben och sirligt utsnidade skåp? Nej, men du kommer att gilla det. Jag vet det eftersom jag också vet att du innerst inne, djupt där nere i hjärtat du vill det. Jag letar efter det som inte finns. Jag ska forska i det som inte finns i rummet, få rummet att bli en del av mig och tvärtom. Flummigt, konstigt men jävligt rätt. Sååå politiskt korrekt. Där är jag. Vi ses Brommel och vov natt.

    SvaraRadera
  2. I en strukturalistisk anda kan man naturligtvis göra intressanta tolkningar av icke-element i arkitekturen. Tomrummet är en del av arkitekturen och jag tror funktionalisterna försökte hitta vägar till tomrummet från det överdekorerade. Tyvärr fann man bara trista ytor. Det verkliga tomrummet är nog svårare att hitta.....

    SvaraRadera
  3. ...men som så många säger idag: det kan bli en utmaning. Till skillnad från allt överutbud av självutnämnda utmanade så kan det här vara en rolig utmaning. Go for it big town guy...vöff vöff från Farbror ´Brommel

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Vem är jag? Lärare i svenska och engelska med stort intresse för arkitektur och en stor portion ilska och sorg inför det som händer med miljö, mänsklig roffa-åt-sig-mentalitet och omvänd Robin Hood-politik. Jag lever med tre underbara hundar på landet bland alltför många snöskotrar och bilar. Så fort jag får tillfälle packar jag ryggsäcken och sticker någonstans. Favoritdestination hittills är : Mellanöstern. Jag säger bara: vattenpipa!!!!!!