lördag 13 december 2008

Svenska kyrkor

Mitt stora intresse är arkitektur och i synnerhet då kyrkoarkitektur. Jag har besökt och sett många intressanta kyrkobyggnader och det skulle kunna bli ett livslångt engagemang att försöka presentera dem alla. Jag ska dock skriva lite funderingar och också lite mer lekfullt göra listor som jag kommenterar. Hoppas jag kan nå ut till människor för många säger sig vara intresserade av kyrkor och ofta har jag hört kommentaren: "Jag brukar gå in i en kyrka när jag är på semester." Ofta väljer man kanske en kyrka som är vacker, ser spännande ut eller kanske för att man behöver en rast i bilåkningen och vill få en stunds andakt och avkoppling. Oavsett motivet är våra kyrkor en fristad och med 3500 till antalet utgör Sveriges kyrkor ett ansenligt kulturarv som vårt kulturskymda högskoleväsende lagt i malpåse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Vem är jag? Lärare i svenska och engelska med stort intresse för arkitektur och en stor portion ilska och sorg inför det som händer med miljö, mänsklig roffa-åt-sig-mentalitet och omvänd Robin Hood-politik. Jag lever med tre underbara hundar på landet bland alltför många snöskotrar och bilar. Så fort jag får tillfälle packar jag ryggsäcken och sticker någonstans. Favoritdestination hittills är : Mellanöstern. Jag säger bara: vattenpipa!!!!!!