lördag 13 december 2008

Bokrecension

Jag hade lite förväntningar på denna avhandling om Adrian Crispin Peterson, som ritat så många nygotiska kyrkor framförallt på västkusten. En av hans mäktigaste och mest imponerande kyrkor är Lysekils kyrka och de flesta av hans verk är stenkyrkor av ansenlig storlek och i medeltidsromanticerande nygotik. Ett stort och vackert undantag finns och det är Hälleviksstrands träkyrka i nationalromantik med drakhuvuden. I vårt andefattiga kulturklimat och med lika andefattig konstvetenskaplig forskning så har självfallet Adrian C Petersons livsverk analyserats och disputerats av en tysk forskare. Bara det är väl en smärre skandal! Våra nationalskatter och kulturklenoder är en rik källa att forska ur och denna källa ger vi bort till tyska forskare medan svensk konstvetenskap består i flummig och politiskt korrekt genusforskning och dito annat. Boken "Västsvenska kyrkor från nygotikens storhetstid" är skriven av Henning Repetzky som är forskare i Kiel, Tyskland. Det är en påkostad fin bok med rikliga illustrationer av hög klass. En levnadsteckning av arkitekten Peterson för oss fram till hans rika produktion av kyrkor. En efter en går författaren igenom Petersons kyrkor med kortfattade och ofta monotona beskrivningar av t ex materialvalet. Här hade han kunnat sammanfatta de aktuella materialvalen och sedan sortera in aktuella kyrkor. Efter ett antal kyrkor som gåtts igenom blir uppräkningarna tröttsamma och föga vetenskapligt resonerande. Som så ofta i sådana här sammanhang blir det långa genomgångar av hur det resonerats och sammanställningar av hur yttranden har gjorts i olika organ. Även Repetzky hemfaller alltför ofta åt långa sammanställningar av hur diskussioner förts och hur man beslutat i byggnadsärendet. Jag saknar lite mer analytiska resonemang runt medeltidsdrömmen och huruvida Peterson varit en del av dessa medeltidsdrömmare från 1800-talets arkitekturarena.
Fokuseringen på sex exempel gav mig förhoppningar om lite mer resonerande framställningar men konsthistoriska framställningar är ofta mycket av historiebeskrivning och lite av arkitekturteori.
Boken är dock mycket lättläst och det är ett trevligt och lättflytande språk som gör boken till en bra introduktion till kyrkoarkitektur. Här finns vackra bilder att beskåda och arkitekten Peterson är värd en egen bok. Han ritade mer än 40 kyrkor och för en spontan betraktare kan hans kyrkor te sig ritade enligt kalkylmodell men det finns variationer i tornens utformning, fönster, planlösningar och där hade jag velat ha lite resonemang i händelse av att det fanns ett mönster i kyrkornas utformning. Hade Peterson en utvecklingslinje i sin arkitektur? FÖrändrades hans kyrkor i en viss riktning allteftersom han blev mer erfaren eller fick de ett friare uttryck i och med att han verkade så pass länge som arkitekt? På sådana frågor fick jag inget tillfredsställande svar och den boken som ställer sådana frågor och besvarar dem är efterlängtad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Vem är jag? Lärare i svenska och engelska med stort intresse för arkitektur och en stor portion ilska och sorg inför det som händer med miljö, mänsklig roffa-åt-sig-mentalitet och omvänd Robin Hood-politik. Jag lever med tre underbara hundar på landet bland alltför många snöskotrar och bilar. Så fort jag får tillfälle packar jag ryggsäcken och sticker någonstans. Favoritdestination hittills är : Mellanöstern. Jag säger bara: vattenpipa!!!!!!