lördag 13 december 2008

Bokrecension

Min arkitekturbibel är utan tvekan Göran Lindahls epokgörande verk "Högkyrkligt lågkyrkligt frikyrkligt" från 1950. Det är en förhållandevis tunn ( i antalet sidor) bok om svensk kyrkoarkitektur från 1800-talet och framåt. Nyklassicism, nygotik som sedan avlöses av det splittrade inledande 1900-talet och sedan utvecklingen fram till tiden för bokens författande berättas på ett kort, modernt och mycket klargörande språk av författaren. I några få ord fångar han in de väsentligaste funderingarna kring de båda seklens arkitekturhistoria för våra kyrkobyggnader. Ska man äga en enda bok om kyrkobyggnader så är det denna bok . Jag har haft stor behållning av denna och den utgör en mycket god grund för djupare studier av vissa företeelser t ex kyrkobyggnader från 1920-talet och framåt vilket är den epok jag själv är intresserad av. Lindahl är också en av få arkitekturhistoriker som inte uttalar sig nedvärderande om kyrkobyggnader från säg 1920 fram till småkyrkornas inträde på arkitekturscenen , omkring 1955. Boken är också förhållandevis rikt illustrerad och ett mästerverk inom arkitekturhistoria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Vem är jag? Lärare i svenska och engelska med stort intresse för arkitektur och en stor portion ilska och sorg inför det som händer med miljö, mänsklig roffa-åt-sig-mentalitet och omvänd Robin Hood-politik. Jag lever med tre underbara hundar på landet bland alltför många snöskotrar och bilar. Så fort jag får tillfälle packar jag ryggsäcken och sticker någonstans. Favoritdestination hittills är : Mellanöstern. Jag säger bara: vattenpipa!!!!!!