torsdag 25 december 2008

Om mitt stora intresse för kyrkor

Inte alltid kommer jag att skriva en massa artiklar från mitt läsande och vetande om kyrkor. Under mer än 30 år har jag studerat kyrkor, framförallt svenska. Mina föräldrar har väntat otaliga gånger utanför kyrkor medan jag och brorsan sprungit uppför grusade gångar eller kyrktrappor lika många gånger. Jag antar att kyrkan i Söderhamn var den första kyrkan eftersom brorsan döptes där. Själv döptes jag i prästgården i Hamrånge och minns inte något eventuellt besök. Våra sommarresor företogs mestadels i Sverige och ofta stannade vi till vid kyrkor och tittade in. Så småningom började vi också köpa vykort på kyrkorna och det har växt till en ansenlig samling vykort. Närmare 2000 kyrkor av de 3500 som lär finnas, har vi besökt under årens lopp. När jag så småningom började systematisera mitt kunnande kom också glädjen i att läsa ännu mer om kyrkor. Men inte förrän på 90-talet blev det akademiska studier om kyrkor och så småningom en magisterexamen i konstvetenskap med arkitekten Knut Nordenskjöld som ämnesval. Varför Nordenskjöld? Kyrkobesöken blev alltmer av katalogiserande: årtal, byggnadsmaterial, stil och självfallet arkitekt. Arkitekten Knut Nordenskjöld dök upp några gånger men jag kunde inte läsa en enda rad om honom i konstböckerna. När jag så småningom inledde konststudierna blev han mitt självklara ämnesval. Tyvärr får inte Knut och jag följas åt till en högre akademisk examen men jag tänker skriva en del om Nordenskjöld här på min blogg. Ingen har uppmärksammat honom tidigare och han är helt enkelt min!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Vem är jag? Lärare i svenska och engelska med stort intresse för arkitektur och en stor portion ilska och sorg inför det som händer med miljö, mänsklig roffa-åt-sig-mentalitet och omvänd Robin Hood-politik. Jag lever med tre underbara hundar på landet bland alltför många snöskotrar och bilar. Så fort jag får tillfälle packar jag ryggsäcken och sticker någonstans. Favoritdestination hittills är : Mellanöstern. Jag säger bara: vattenpipa!!!!!!