fredag 3 december 2010

Arkitekturhistoria

Det råder ingen tvekan om att jag är starkt kritisk mot den svenska arkitekturforskningen och dess inriktning. För några år sedan fick jag, på förfrågan, kommentaren att "svenska kyrkor är lite för smalt ämne" för att vara värd någon form av uppskattning eller forskning. Nej, varför ska man lägga ned möda på att kartlägga, analysera och föra fram en tusenårig kulturskatt bestående av dryga 3000 kyrkobyggnader när vi har några tusen plåtskjul i korrugerad plåt från svensk industriarkitektur anno senare hälften av 1900-talet? Den forskning som företagits vad gäller svensk sakral arkitektur följer ofta den mall som Riksantikvarieämbetets projekt Svenska kyrkor och som följer ett närmare 100 år arbetssätt. Många av de avhandlingar som skrivits är 95 % kartläggning av gamla kyrkprotokoll och bakgrunden till kyrkornas byggande och därefter några % egna reflektioner och slutsatser. Ett förakt för s k självsyn finns någonstans i bakgrunden och tyvärr tror jag också att detta förakt har kvävt intresset för ett stort och intressant forskningsområde. Nåväl, jag tänker göra mitt bästa för att presentera denna stora kulturskatt på mitt sätt. Valen jag gör är helt mina egna och kyrkor som forskare knappt kan stava till namnen på ska få sina ord och minuter i min blogg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Vem är jag? Lärare i svenska och engelska med stort intresse för arkitektur och en stor portion ilska och sorg inför det som händer med miljö, mänsklig roffa-åt-sig-mentalitet och omvänd Robin Hood-politik. Jag lever med tre underbara hundar på landet bland alltför många snöskotrar och bilar. Så fort jag får tillfälle packar jag ryggsäcken och sticker någonstans. Favoritdestination hittills är : Mellanöstern. Jag säger bara: vattenpipa!!!!!!