lördag 21 mars 2009

Trångsynthet?

Jag har, av många olika skäl, fastnat för den period som infaller 1920-50 i svensk arkitekturhistoria. Inledningsvis härrör detta intresse från de upptäckter jag tidigt gjorde när jag åkte runt i Sverige och tittade på kyrkor. Visserligen kunde jag härröra byggdatum från en inskription och också en lokalt författad turistbroschyr om kyrkan men ville jag närmare granska t ex arkitekten eller andra kyrkor från samma tidsperiod var det omöjligt att hitta något som skrivits i frågan. Självfallet berodde det inte på min oförmåga att söka böcker utan anledningen var och är fortfarande att ytterst lite skrivits om perioden 1920-1950. Jag har visserligen nämnt Göran Lindahl som skrivit om kyrkor från tiden 1800 fram till 1950. Utan några som helst nedsättande ord skriver han om den annars så utfrysta tidsperioden. Själv har jag skrivit tre uppsatser om arkitekten Knut Nordenskjöld och det finns också numera C-uppsatser om Fredrik Falkenberg och Bror Almqvist. En doktorsavhandling om John Åkerlund presenterades för några år sedan. Men i övrigt har få arbeten om denna period skrivits och i de etablerade konstvetenskapliga verken om arkitekturhistoria finns inte denna period presenterad i någon större utsträckning. Den intressanta arkitekturen under denna period vill konstvetenskapen och arkitekturhistorikerna förlägga till den profana delen och framförallt det som benämns funktionalism, funkis. För en allsidig och mera korrekt, i mina ögon, borde dock även annat än funktionalismen tas upp för den var inte allenarådande. I synnerhet kyrkorna som byggdes var tillbakablickande och att vifta bort detta med att "de mer begåvade arkitekerna" var upptagna med att bygga bostäder och offentliga byggnader av annan karaktär tycker jag inte är godtagbart i en historieskrivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Vem är jag? Lärare i svenska och engelska med stort intresse för arkitektur och en stor portion ilska och sorg inför det som händer med miljö, mänsklig roffa-åt-sig-mentalitet och omvänd Robin Hood-politik. Jag lever med tre underbara hundar på landet bland alltför många snöskotrar och bilar. Så fort jag får tillfälle packar jag ryggsäcken och sticker någonstans. Favoritdestination hittills är : Mellanöstern. Jag säger bara: vattenpipa!!!!!!